LEEF is een samenwerking tussen Mascha Nooyens en Petra Jenniskens. Naast de gastouderopvang, bieden wij zorg en begeleiding voor kinderen met een (tijdelijke) extra zorg/hulpvraag. Dit kan op uurbasis (coaching) of via een PGB.
De VISIE van LEEF:
Het bieden van opvang aan kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Tijdens de periode van opvang willen wij de kinderen een prettige en huiselijke omgeving aan bieden waarin ze zich THUIS voelen en waar ze zich kunnen ontplooien en ontwikkelen in alle vrijheid met daar waar nodig is vaste, herkenbare momenten of extra begeleiding.
LEEF stimuleert de kinderen om ‘met en in de natuur’ op ontdekking te gaan. Leven in en met de seizoenen.
De vrije natuur is soms onvoorspelbaar.. Denk aan het weer: zon, regen en wind.
We geven kinderen de ruimte om te ontdekken en maken ze bewust van de risico’s. Ze leren hierdoor meer over zichzelf en naar de omgeving te kijken.
Ieder kind is uniek en wij vinden het van belang dat een kind zich ook dusdanig kan én mag ontwikkelen. Kijken, volgen, alternatieven aanbieden en sturen zijn sleutelwoorden hierbij.
PEDAGOGISCH werk- en beleidsplan
LEEF zorgt voor een verantwoorde opvang in een natuurlijke omgeving, vanuit een pedagogische visie. Onze basishouding is zoals het omgaan met de natuur, het op een natuurlijke wijze bezig zijn.
We kijken in en naar het moment. Hiermee maken we het kind het centrum van beleving en mede eigenaar en initiator van thema’s. Kortom: we volgen het kind daar waar kan.
We vinden het van belang, dat kinderen zich in hun eigen tempo mogen ontwikkelen. Er is veel aandacht voor respectvol en wederzijds contact
LEEF hecht veel belang aan de eigen ervaringen van kinderen, het directe contact met de natuur, het werken met natuurlijke materialen en de actieve, ontdekkende houding van kinderen.
LEEF geeft kinderen een veelheid aan middelen, indrukken, materialen en dieren om echte ervaringen op te doen. Kinderen ontdekken en leren sneller doordat zij gefascineerd zijn door de natuur, planten en dieren herkennen, contact met dieren hebben, zien dat er iets in de natuur verandert, ervaren van geuren en kleuren. Direct contact met de natuur kan ertoe bijdragen dat kinderen zich optimaler ontwikkelen.
LEEF vindt het van belang dat kinderen leren dat ze onderdeel zijn van een groep, een groter geheel: de maatschappij. Hierbij zullen ze zich soms moeten leren aanpassen aan de groep. We hebben daarbij respect, gezien de leeftijd, voor de individuele wensen.
De binnen- en buitenruimte als pedagoog
Onze basisgedachte is dat de natuur vele mogelijkheden biedt en creëert waardoor kinderen alle zintuigen kunnen ontwikkelen. Proeven, voelen, kijken, ruiken en horen
De binnenruimte is dusdanig ingericht, dat de buiten beleving ook binnen ervaren wordt.
Een natuurlijke omgeving kan kinderen aanzetten tot beweging, interactie of rust. Zoals ze van materialen en ruimte, kunnen leren en spelen mogelijk maakt. Het kan kinderen nieuwsgierig maken “hoe werkt zoiets?”, hen aanzetten tot iets nieuws te creëren “wat kan ik hiermee bouwen?” of tot symbolisch spel “wat maken we in het keukentje?”.
Bij LEEF hechten we belang aan;
* een warme en huiselijke sfeer
* De materialen zijn puur en echt en dagen uit tot experimenteren;
* De ruimte is voor iedereen, ook van de kinderen
* we hebben aandacht voor ontwikkeling van alle zintuigen
* Vrije beweging en vrij spel en eigen keuzes, daar waar kan
* Respectvolle verzorging en zorg
Opgroeien in een natuurlijke omgeving houdt in dat kinderen direct in contact zijn met de natuur. In de natuur is van alles te beleven. Kinderen doen er directe ervaringen op. Ze ruiken de geur van vers gemaaid gras, ze voelen de aarde die onder hun voeten meebeweegt, ze zien het pad wat een mier bewandelt, ze vinden het heerlijk om door modder plassen te stampen of om op een omgevallen boomstam te klimmen.
Het zijn allemaal ervaringen die kinderen voorbereiden op het latere leven en die van belang zijn in de opvoeding van kinderen.
Natuurbeleving bij LEEF vergroot het plezier van kinderen en stimuleert een gezonde ontwikkeling. Het draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de kinderopvang. De activiteiten bereiden hen voor, om later op een bewuste manier met de natuur om te gaan.
===================================================================================
Onze Gastouderopvang is geopend op maandag en dinsdag en donderdag. Op woensdagochtend (8.00 – 13.00 uur) hebben we een peuter/kleutergroep (2 tot 6 jarigen)
Op de andere dagen zie je ons in de tuin of aan de slag als coach.
===================================================================================
Gastouderopvang ‘Beej Jaan’ (Petra Jenniskens)
JAAN, mijn opa die op de Vorst woonde. Een verhalenverteller. Hoe mooi is dit om door te geven aan de kinderen die hier komen. Geschiedenis…..verhalen, taal, fantasie…toekomst: een prima basis voor een kind om zich verder te kunnen ontwikkelen !
De boom staat centraal voor het ‘buiten’ en natuurlijke opgroeien.
Zo verwijst de glijbaan aan de boom en de schommel naar het buiten spelen. De smiley maakt een kwinkslag en verwijst naar begeleiding met humor en eigenheid.
=================================================================================
Gastouderopvang ‘PUK’ (Mascha Nooyens)
Met mijn man en twee kinderen woon ik in het buitengebied van Sevenum. In deze rustige en groene
omgeving ben ik in 2010 begonnen als gastouder. Ik vind het belangrijk dat het jonge kind in een
kleinschalige, huiselijke groene omgeving de wereld om zich heen kan gaan ontdekken.
Tijdens de opvang dagen, op maandag, dinsdag en donderdag is er vollop ruimte om activiteiten te
ondernemen passend bij de leeftijd en de ontwikkelingsvragen van de kindjes.